Friday, March 13, 2015

Dialog dengan hati, cerita Si Tikus dan Bulan.

It takes thousands of miles away to know that you are actually everything for me. You are my world. This entry is dedicated to my heart. Sabarlah wahai hati~

Jauh sungguh perjalananku. Makin jauh makin berliku. Sakit kaki tersepak batu. Sakit tapi tak terasa. Hati lagi perit. Perit sebab tak dapat balik. Balik? Balik sebab nak tengok bulan kat sana. Aku nak balik!

Bulan kan ada kat mana-mana?! Tengoklah atas langit malam hari! 

Bulan ni bulan istimewa. Bulan kesayangan. Bulan peneman setiap masa. Bulan tu selalu ikut ke mana-mana. Bulan yang cahaya dia tak pernah padam. Siang pun dia ada.

Siang? Bulan ada?! Penipu! 

Ada! Aku berani kata ADA! Buktinya dia. My moon. My one and only moon. Yang tak pernah jemu. Tak pernah bosan dek kerenah aku! Bulan yang sangat penyabar. Bulan tu selalu je ade. Kadang-kadang aku rasa macam hidup ni terlalu terang sebab bulan selalu ada kat tepi. Waktu tu lah..

Aku dan bulan selalu ke mana-mana sama-sama. Makan pun nak sama. Mandi pun sama-sama. Tidur pun nak sama. Semua benda kongsi. Bantal busuk, selimut busuk pun nak sama. Masih segar dalam benak ni. Hampir tiap-tiap minggu, bulan dan aku pergi bercuti atau buat kerja sama-sama. Percutian terakhir kami. Ke Genting. Sangat-sangat istimewa. Dia kata rahsia padahal aku dah dapat hidu, confirm Genting ni (sebab bulan pernah ajak pergi tapi aku cakap NO time tu). Sebab aku ni si tikus. Penakut sikit nak pergi tempat-tempat tinggi ni.

Di suatu pulau, bulan dan aku bercuti. Bukan ada apa pun kat situ. Tapi, just being with the moon, everything was complete. Perfecto! Waktu tu sangat-sangat happy. Walau tak banyak benda pun boleh buat, kami banyakkan! Us, you and I. Itu je yang penting. I love you moon!

Berita gembira!!! Good news!!! 13/3/15. Tarikh keramat. Bulan bertemu jodoh. Untung si bulan dapat jumpa bintang yang lagi tinggi dan bersinar. Cantik woooah! Tahniah bulan! Nak balik! Nak baliiik! Peritnya hati ni macam disiat-siat sebab tak dapat balik nak tengok bulan. Aku nak peluk bulan. Nak peluk kuat-kuat! Bulan, I love you!

T T --------------------- T T

Okay, sambung balik (tadi pegi dapur cari air. Dahaga) 
Dan aku? Beribu-ribu kilometer jauhnya dari sana. Sini tak ada bulan. Bulan sini malap tak sama macam kat sana. Tapi...

Tapi??? Serabut lah kau ni!

Aku tetap nak bulan kat sana. Bulan sana sempurna. Bukan aku memilih tapi memang aku dah lama tersangkut kat bulan tu. Bulan itu sahabat aku. Difikirkan balik, mustahil bulan yang sempurna nak berkawan dengan si tikus hodoh macam aku ni. Oh well, aku masih percaya bulan sayangkan aku, sama seperti dulu-dulu. Betul kan bulan? (Nada mengharap)

Tapi tak tau lah. Aku si tikus buruk je. Apalah nasib si tikus ni ye lepas ni. Boleh ke dia jalan dalam gelap without the presence of the MOON? Boleh ke? Aku rasa tak boleh!

Bulan dah ada bintang. Lengkap dah la kiranya hidup si bulan. Ade ke ruang untuk si tikus menumpang kasih? Entah lah. Harap-harap ada lah..walau sikit. Oh bulan.

Si tikus ni pulak sakit. Sakit rindukan bulan dia. Woi?! Bangunlah Tikus! Sedarlah! Bulan dah ada bintang. Kau nak apa lagi???! Belajarlah hidup sendiri! Jalanlah kau walau dalam gelap. Nah, padan muka tersepak batu!

Sakitnya hati. Pedihnya hati ni. Mulut seringkali berkata: "It's okay. It's okay. Everything will be alright." Tapi hati tak boleh nak tipu. Hati berkata; "It's NOT okay! It's NOT okay!" Oh hati. Kenapalah kau tegar sangat. 

Wahai hati. Bersabarlah ye. Hidup ni memang tak boleh nak selfish sangat. Kita tak selalu dapat apa yang kita nak. Kena lah sanggup walau tak mau. Kena lah telan walau pahit sekalipun. Itulah kehidupan.

Ye. Itu semua betul. Aku terima wahai hati. Pahit sekalipun kena lah telan.

The truth is, aku happy wahai bulan. Aku sangat happy. Come on, it is your BIG day. Aku cuma sedih sebab... tak dapat balik! I should be there. Aku sepatutnya berdiri sebelah kau! Sorry terpaksa mungkir janji tak dapat jadi your best man. Urrrgh. This is sooo hard. Waktu kat sini dah 10.06PM which means kat sana dah 8.06PM... Dup dap dup dap... sekejap saja lagi bulan akan sah menerima bintang dalam hidup dia. Oh bulan, I love you.

Pesanan buat bulan:
Please jangan lupa si tikus hodoh ni. 
Please jangan kurang sayang si tikus ni.
Please jangan buang si tikus ni.

Tikus ni tak kuat. Dah nama pun tikus (English expression: As timid as a mouse). Haha. Betul bulan, tikus ni patah hati. Tikus ni sedih. Asyik hidup dalam kesedihan je si tikus ni. Tikus ni takut. Tikus ni rasa kosong. Gelap nye malam ni. Pekat hitam dia. Tikus ni sakit. Tikus ni sayang sangat-sangat bulan dia. Tiba-tiba je lagu "Talking to the Moon by Bruno Mars" terpasang. Aduh. Peritnya. 

Bulan, aku sayang kau. 




No comments: